Recensie: Zes maanden zonder, Charlotte de Monchy

9200000022055351Nederland heeft een schat aan schrijvers waar er nog vele niet van zijn ontdekt. Al een hele lange tijd staat Zes maanden zonder van Charlotte de Monchy op mijn verlanglijstje. De prijs van het ebook was steeds 13 euro en dat vind ik eerlijk gezegd net iets teveel. Toen het boek afgeprijsd was, heb ik hem meteen besteld, ik was intussen erg nieuwsgierig geworden door de mooie kaft en de exotische naam ‘de Monchy’. Waar kwam ik tot mijn verrassing achter? Het is een aankomend Nederlands schrijftalent! Wat heerlijk dat er dus nog meer boeken van haar hand zullen volgen.

Charlotte de Monchy (1979) studeerde Communicatiewetenschappen aan de UvA. Zes maanden zonder is haar debuutroman. De wens om zelf een roman te schrijven was altijd al aanwezig, maar met een drukke baan en twee kinderen werd het steeds opzij geschoven. Dit verhaal heeft ze aan één stuk door geschreven, een plan had ze niet. Meulenhoff wilde het manuscript uitgeven en nu merkt ze pas hoeveel vreugde dat haar geeft. Ze woont met haar gezin in Haarlem en werkt aan haar tweede boek. (Recensie Enkeltje Ierland vind je hier.)

Zes maanden zonder gaat over Robin die op haar achtentwintigste nog bij haar zus in huis woont, uit verveling met haar baas slaapt en een baan heeft waarbij ze het grootste gedeelte van de tijd op de wc afleveringen van The Killing op haar telefoon zit te kijken. Dan weet je dat het tijd is voor een rigoureuze verandering, vindt Robin. “Aangezien drank en mannen in haar leven meestal voor problemen zorgen, gaat ze met haar zus een weddenschap aan om een half jaar geen alcohol te drinken en met niemand naar bed te gaan. Via een advertentie op internet komt Robin in contact met ene Connor McFarland, die op zoek is naar een kindermeisje in een gehucht in Ierland. Dat lijkt Robin de perfectie locatie om haar weddenschap te winnen. Ze stapt zonder aarzelen op het vliegtuig, maar Connor blijkt een totaal ander type dan ze dacht; ze hebben binnen tien minuten ruzie en de baan is ook niet wat hij haar had voorgespiegeld. Toch blijft ze, bij gebrek aan een beter plan. Die impulsieve beslissing brengt haar een onverwachte vriendschap, hilarische verwikkelingen en de kans om eindelijk de liefde van haar leven te vinden.”

Charlotte de Monchy heeft een fijne schrijfstijl en je vliegt door het boek heen. Je wordt meegenomen op reis en door de mooie omschrijvingen van het landschap, waan je je echt in Ierland. Ook de karakters zijn goed uitgewerkt en door het boek heen ga je met ze allemaal meeleven. Zo is er Sam die worstelt met wat ze nu moet doen. Ze heeft de bloemenwinkel van haar moeder over moeten nemen, terwijl haar hart daar niet ligt.
Uitvinden waar je passie ligt, maar wat wel realistisch blijft. Dat vind ik knap omschreven, omdat het niet doorslaat naar iets wat onmogelijk is. Leven is nu eenmaal ook werken en dingen doen die je niet altijd even leuk vindt. Het is voortdurend de balans opmaken van wat jij wilt in je hart en hoe je leven is. Dat wordt door alle personages mooi omschreven en ik denk dat hier een stukje eigen ervaring in doorschemert. De schrijfster heeft volgens mij zelf een carrièreswitch gemaakt en ze is gaan doen wat ze altijd al wilde.

4.5 Stars4.5 / 10 Zes maanden zonder is een boek dat je gewoon moet lezen, niet alleen vanwege het romantisch, grappige verhaal, de mooie kaft of de exotische naam. Maar omdat het een verhaal vertelt. Over boven roddels staan en jezelf blijven, trouw zijn aan waar je in gelooft en je eigen weg bewandelen. Dat is een wijze les die iedereen kan gebruiken.