Recensie: Nachtdienst, Anya Koek

21283_54996ad861d37_21283En dan ben je ziek, een fikse griep te pakken waardoor ik dagen alleen maar wazig voor mij uit kon kijken. Als moeder kun je eigenlijk niet ziek zijn, dus ik kwam niet helemaal onder mijn taken uit. Mijn kinderen zijn in een paar dagen tijd wel een stuk zelfstandiger geworden, want drinken maken en een boterham smeren konden ze best een keer zelf doen. Na een week trok de mist in mijn hoofd een beetje op, maar was ik nog te ziek om te bewegen. Dus heb ik mij op de bank genesteld met een luchtig boek, Nachtdienst van Anya Koek.

Anya Koek (1956) werkte iets meer dan tien jaar geleden nog als beeldend kunstenaar, maar kon daar niet van rondkomen. In het schrijven van scriptteksten kon ze alsnog haar creativiteit kwijt. Ze bedacht samen met Johan Nijenhuis het concept voor de tv-serie ZOOP. Eerder was Koek actief als scenariste voor tv-series als Westenwind, Rozengeur & Wodka Lime en Costa!. De laatste jaren is ze werkzaam als hoofd van het schrijfteam van de populaire jeugdserie SpangaS. Ze woont en werkt in Amsterdam. In 2015 verscheen Koeks romandebuut Nachtdienst.

Nachtdienst gaat over het ziekenhuis Roderijck Veste, dat ergens in Nederland staat. “Onder leiding van directeur Boudewijn vormen internist Ava, ambulancebroeder Stef, cardioloog David, verpleegkundige Lonneke en coassistent Roelof een hecht team dat met de meest uiteenlopende uitdagingen te maken krijgt. Natuurlijk is er de dagelijkse medische praktijk, van ongelukken tot -ernstige ziektes – maar ook krijgt het ambulancepersoneel wel eens te maken met agressie, komen er onverzekerde illegalen binnen op de eerste hulp en moeten er verwaarloosde ouderen en mishandelde kinderen worden opgevangen. Al redden ze soms levens, ook medici zijn maar gewone mensen. Ze worden verliefd, zijn jaloers, ambitieus, bang of ijdel. Kan Ava een onverwachte promotie van een collega verkroppen? Lukt het Boudewijn om de verleiding van een affaire met een collega te weerstaan? En weet Lonneke David ervan te overtuigen dat zij de ware voor hem is?”

Het boek bevat vele verhaallijnen, die kriskras door elkaar lopen. Dit kan ik beter plaatsen nu ik weet dat de schrijfster werkzaam is als scenarioschrijfster van televisieserie’s, daarin lopen ook verschillende verhaallijnen door elkaar. Je kunt dus goed merken dat ze hier veel ervaring in heeft opgedaan, want de verhalen lopen moeiteloos in elkaar over zonder dat het verwarrend wordt.
Voor een boek vond ik zelf dat er teveel verschillende personages aan bod kwamen, hierdoor zijn de verhalen minder diep uitgewerkt. Dit komt misschien ook omdat er steeds van perspectief wordt gewisseld. Er is geen derde persoon die het verhaal verteld, maar de personages komen om de beurt aan bod en vertellen zelf hun visie. Het verhaal blijft hierdoor wel boeiend en je aandacht blijft er bij. Dit is misschien ook vergelijkbaar met een dienst in het ziekenhuis, waar meerdere verhalen met verschillende personages de revue passeren.

De emoties van de personages vond ik wat klinisch beschreven, ik miste de echte connectie om het mij te laten raken. Het verdriet van Lonneke over de ziekte van haar moeder kwam niet goed over, ik kon mij niet goed inleven. Soms heb je een boek waar je keihard bij moet lachen, of waar bij emotionele passages de tranen in je ogen verschijnen, dat gevoel heb ik niet gehad. Ik had wel het idee dat het erin had kunnen zitten en misschien komt dit beter tot zijn recht in een ander boek van Anya Koek.

7 Stars7 / 10     Want het is een feit dat ze kan schrijven. Dat kan niet anders als je zoveel succes al hebt gehad, en dat ze de overstap naar een roman schrijven heeft gemaakt, vind ik erg moedig. Nachtdienst is dan ook een goed debuut en het belooft veel voor de toekomst. De schrijfstijl van Anya Koek is fijn, het onderwerp is spannend en het verhaal is erg divers. Bovendien is het thema ziekenhuis erg aantrekkelijk om over te lezen. Ik had vaak echt het gevoel dat ik door de deuren van Spoedeisende Hulp kon binnen kijken en dat smaakte naar meer.