Recensie: The Theory of Everything

theoryofeverything638Iedereen heeft wel eens gehoord van Stephen Hawking. Hij is het bekendst vanwege zijn werk op het gebied van zwarte gaten en singulariteiten in de kosmologie (daarmee bedoelen ze een punt met een oneindig klein volume en een oneindige grote dichtheid). Hawking ontwikkelde ook het begrip imaginaire tijd in de kosmologie. Met deze imaginaire tijd hoopt hij singulariteiten zoals bij de oerknal en in zwarte gaten te kunnen oplossen. In de imaginaire tijd is het heelal in tijd onbegrensd, maar toch eindig, hoewel het begrip ‘eindig’ op een cyclische manier wordt uitgelegd en dus na het einde weer opnieuw begint. Hij werd bij het gewone publiek bekend door de uitgave van zijn boek A Brief History of Time in 1988. Het werd een bestseller, waarin hij de stand van zaken in de kosmologie beschreef.

The Theory of Everything is een Britse film van regisseur James Marsh. De film is gebaseerd op de memoires Travelling to Infinity: My life with Stephen, waarin Jane Hawking vertelt over haar huwelijk met wetenschapper Stephen Hawking. “Stephen Hawking (Eddie Redmayne) studeert in de jaren ’60 natuurkunde aan de Universiteit van Cambridge, waar hij probeert een doctoraat te behalen en verliefd wordt op Jane Wilde (Felicity Jones), een studente literatuur, hoewel hij atheïst is en zij christen. Maar de wereld van de intelligente Stephen stort in wanneer hij te horen krijgt dat hij aan ALS lijdt en nog slechts twee jaar te leven heeft. Dit weerhoudt Jane er niet van met hem te trouwen, en samen gaan ze de strijd aan met de ongeneeslijke ziekte. Ze krijgen drie kinderen. Stephen behaalt zijn doctoraat, en hoewel hij na verloop van tijd niet alleen zijn vermogen om te bewegen maar ook zijn stem verliest, slaagt hij er met de hulp van Jane en een spraakcomputer toch in om zijn baanbrekend werk voort te zetten. Jane gaat op aanraden van haar moeder om er eens uit te zijn op het zangkoor van de kerk. Ze raakt bevriend met de dirigent Jonathan (David Thewlis), een weduwnaar, die huisvriend van het gezin wordt.”

maxresdefault       The-Theory-Of-Everything-Gallery-19
Redmayne ontmoette Stephen Hawking tijdens zijn voorbereiding op de film. Hij verdiepte zich gedurende zes maanden in het leven van de wetenschapper en bekeek elk interview dat hij kon vinden. Daarnaast bestudeerde regisseur Marsh foto- en videomateriaal van Hawking om zijn film zo authentiek mogelijk te laten lijken. De elektronische stem die in de film te horen is, is Hawkings persoonlijke spraakcomputer (Equalizer). Je kunt heel goed merken dat over ieder detail in de film is nagedacht. Alles is ook weergegeven zoals het jaren terug ging, van de mannen in pak op de universiteit, het dansfeest met het stijldansen, de auto’s, de standaarden van leven of de mogelijkheden die er voor de wetenschap op dat moment waren. Ze hebben veel op locatie gefilmd en Cambridge is prachtig in beeld gebracht.

theory2Hoewel er geen echt verhaal in de film zit, met een duidelijk begin en einde, blijf je toch tot het einde geboeid. Je ziet Stephen steeds verder aftakelen en het gevecht om aan de ene kant zichzelf te kunnen blijven ontplooien, waardoor er aan de andere kant geen ruimte meer voor Jane is. Letterlijk zelfs, in huis is alles gericht op hem en figuurlijk omdat er geen ruimte is voor haar om zich te ontwikkelen en haar eigen interesse uit te werken. Dit drijft ze uiteindelijk ook uit elkaar. Omdat Jane die ruimte nodig heeft en dit bij Jonathan wel vindt.

9 Stars9 / 10      Het verhaal in The Theory of Everything wordt mooi opgebouwd. Je ziet een idee van Stephen Hawking van de eerste gedachtekronkel veranderen tot een onderbouwde theorie. Het blijft fascinerend om zo een klein beetje in zijn hoofd te kunnen kijken en te zien hoe zijn werk op gebied van natuurkunde tot stand is gekomen. Het is een film met mooi gebruik van beeldende metaforen. Gefilmd op een prachtige filmset. En het is een verhaal over een man die iets mysterieus en anders heeft. Een aanrader om te zien en zeker als je iets meer wilt weten over de wetenschap.