Recensie: Een Portugese droom, Marieke Woudstra

een Portugese droom Marieke WoudstraWat een heerlijk weer is het de afgelopen dagen geweest. Voor mij was het vooral het perfecte weer om te gaan lezen. Met temperaturen boven de dertig graden paste Een Portugese droom van Marieke Woudstra daar precies bij!

Marieke Woudstra is in 1960 in Friesland geboren. Ze studeerde Portugees en werkte als docent en tolk/vertaler. Als studente woonde ze tijdens haar studie Portugees taal- en letterkunde een tijdlang op het Portugese platteland. Ze was vanaf het eerste moment meteen gek op de natuur, het klimaat en de mensen. Samen met haar liefde ging ze terug en ze hebben ze daar hun droom verwezenlijkt: een boerderijtje op een heuvel in de Alentejo. Marieke combineert haar baan in de gezondheidszorg in Amsterdam met leven in de Portugese natuur. Langzamerhand lukt het om natuurproducten van eigen land zoals olijfolie en kruiden te verkopen in Nederland. Thuis in Portugal is haar eerste roman en gebaseerd op eigen ervaringen.

Een Portugese droom is het los te lezen vervolg op Thuis in Portugal: “Marjolein en haar geliefde Bart hebben het niet bij dromen gelaten en kochten een oude boerderij met een olijvenboomgaard op een heuvel in Portugal. Na een periode met uitdagingen, hard werken en tegenvallers lukt het hun redelijk om daar zelfvoorzienend en duurzaam te leven. Maar een land bestaat niet alleen uit pittoreske huisjes en weidse vergezichten. In Een Portugese droom raken Bart en Marjolein, die in Portugal Maria wordt genoemd, bevriend met de dorpelingen, met wie ze zingen, praten, koken, eten, werken en feesten en die hun van alles leren over het land en de streek. Tot zich op een kwade dag een vreemdeling met slechte bedoelingen aandient die hun Portugese droom dreigt te verstoren…”

een Portugese droom Marieke WoudstraIk had nog niet eerder een boek van deze schrijfster gelezen en ik ben aangenaam verrast. Vaak is het niet echt mogelijk om een vervolg apart te lezen, je hebt dan steeds het gevoel alsof je iets mist. In Een Portugese droom heb ik niet een keer dat gevoel gehad. Marieke Woudstra weet het verhaal zo in te kleuren, dat je vanzelf met de omgeving, het huis, het dorpje en het werk vertrouwd raakt.

De liefde voor het landschap en het dorpje spatten van iedere bladzijde af. Dat Marieke echt in Portugal woont en dit verhaal niet helemaal uit de fantasie ontsproten is, kun je heel goed merken. Ze kan tot in detail het leven beschrijven en daardoor wordt het verhaal echt.
Marjolein vindt bijvoorbeeld geen kruiden waar ze thee van besluit te maken, juist het hele proces en alle gedachten en ontmoetingen die daarbij horen worden verteld. Ze zijn niet meteen geliefd in het dorp, maar vinden daar langzamerhand hun plaats.

Dat verhuizen naar het buitenland niet alleen maar rozengeur en maneschijn is, wordt ook duidelijk. In Een Portugese droom worden niet alleen de leuke kanten belicht, maar juist ook de kanten die minder leuk zijn. Dat geeft het verhaal een extra avontuurlijk tintje.

8 Stars8 / 10 Marieke Woudstra heeft haar eigen ervaringen in de prachtige roman Een Portugese droom verwerkt. De liefde voor het land lees je op iedere pagina, het is dan ook het perfecte boek als je meer wilt weten over het leven in Portugal. Of over het achtervolgen van je droom en verhuizen naar het buitenland. Ze neemt je met haar mee naar de zon en op avontuur!