Recensie: Ik zie je op het strand, Jill Mansell

ik zie je op het strand Jill MansellSommige schrijvers hebben voor mij iets nostalgisch. Zodra er een nieuw boek van hun hand verschijnt, dan moet ik deze wel meteen gaan lezen. Ik zie je op het strand is het nieuwste boek van Jill Mansell en natuurlijk kon ik niet lang wachten met lezen.

Jill Mansell is een absolute bestsellerauteur in Nederland. Voordat Mansell fulltime besloot te gaan schrijven, werkte ze jarenlang in een ziekenhuis in Bristol. Zij is in die tijd begonnen met cursus creatief schrijven. Jill Mansell heeft een typerende manier om haar boeken te beginnen; ze zoekt eerst in een boek met babynamen naar de naam, dan bladert ze door de Gouden Gids, op zoek naar een passend beroep. Vanaf dat moment gaan de personages hun eigen leven leiden. Dat dit een succesvolle formule is, blijkt, want haar boeken worden in twaalf landen uitgegeven en er zijn inmiddels al twee miljoen boeken van haar verkocht in Nederland. De laatste jaren heeft zij ook internationale bekendheid gekregen. Jill Mansell woont in Bristol met haar partner en kinderen.

Ik zie je op het strand gaat vooral over Clem: “Clemency is niet op zoek naar de liefde als ze Sam ontmoet in het vliegtuig. Maar aan het eind van de vlucht hebben ze een echte klik. Dit voelt als iets heel speciaals, maar hij verdwijnt helaas uit haar leven.┬áDrie jaar later woont Clem weer in haar geboortedorp in Cornwall. Als haar stiefzus Belle uit Londen overkomt, verwaander dan ooit nu ze de perfecte man heeft gevonden, is Clem blij voor haar, echt waar. Tot ze ontdekt wie Belles perfecte man is: Sam!”

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet ieder boek van Jill Mansell leuk heb gevonden om te lezen. Soms zijn ze te warrig, kan het verhaal mij niet pakken of vind ik ze saai. Voordat ik het boek ging lezen las ik de reviews online en sommige waren niet zo positief. Ik was dus erg benieuwd of Ik zie je op het strand mij wel zou gaan bevallen en dat heeft het zeker gedaan!

Het verhaal draait niet alleen om Sam en Clemency en juist die afwisseling vond ik erg leuk om te lezen. In Ik zie je op het strand komen verschillende personages aan bod, zoals de zus van Clem die een eigen zoektocht doormaakt of Ronan, de beste vriend van Clem, die ook zijn draai in het leven probeert te vinden. Want dat hebben alle personages in het verhaal gemeen. Waar draait het nu om in het leven en hoe vind je dat.

Jill Mansell neemt je mee op de zoektocht en verbindt alle personages met elkaar op een manier die heel normaal en logisch aanvoelt. Dat ze kan schrijven, ervaring heeft en weet hoe ze een verhaal op papier kan krijgen dat interessant blijft, straalt van iedere pagina af. Ze laat thema’s aan bod komen die wat gevoelig kunnen liggen en zorgt ervoor dat het niet te zwaar wordt, maar ze maakt het ook niet makkelijker dan het is.

Het enige wat ik jammer vind als fan zijnde is dat de boeken van Jill Mansell niet op elkaar aansluiten. Ik zie je op het strand speelt zich ook af in St. Carys en Mariscombe House wordt meerdere malen vernoemd. Voor mij zou het een meerwaarde zijn als ik kon lezen hoe het met de hoofdpersonen uit de andere boeken verder was gegaan.

8.5 Stars8.5 / 10 Ik zie je op het strand is een heerlijk boek om te lezen. Juist door de vele personages blijft het verhaal interessant en is het boek uit voordat je het door hebt. Ondanks de onderwerpen die aan bod komen is het een luchtig verhaal en een echte Jill Mansell.