Recensie: Een zomer aan zee, Katie Fforde

een zomer aan zee Katie FfordeSoms heb ik behoefte aan wat luchtigere boeken die ik makkelijk even weg kan leggen. Ik verdwijn namelijk altijd in de wereld die ik lees en dat is niet altijd handig. Een paar weken geleden was ik twee weken weg (waar ik heen was, kun je hier lezen) en nam ik Een zomer aan zee van Katie Fforde met mij mee.

Katie Fforde is geboren in Londen, maar is in haar hart een echt country meisje. Ze is getrouwd en heeft drie kinderen. Pas later in haar leven is ze gaan schrijven en inmiddels zijn er kleinkinderen en zeventien boeken van haar verschenen. Het leukste van schrijver zijn, is dat ze steeds een andere baan kan uitoefenen. Voor ieder boek doet ze haar research, zo heeft ze al leren vissen, een survival cursus gedaan en bij een veilingshuis gewerkt. Als ze tijd heeft voor haar hobby’s dan zingt ze graag in een koor en danst ze de flamingo!

In Een zomer aan zee gaat Emily een zomer lang naar een klein dorpje in Schotland. “Emily is heel tevreden met haar leven: ze is een gelukkige single en heeft een baan waar ze dol op is. Toch wil ze eigenlijk wel eens iets anders, dus als haar vriendin Rebecca haar vraagt of ze het leuk zou vinden om een zomer als kok op een restaurantboot te werken, hoeft ze niet lang na te denken. Ze pakt haar spullen en reist af naar Schotland.┬áBij aankomst blijkt dat het leven meer voor Emily in petto heeft dan alleen maar zon, zee en strand. Alasdair, de knappe dokter van het dorp, is er namelijk ook. Emily doet er alles aan om hem te negeren, want als ze daar aan toe zou geven, zou ze echt nooit meer terug willen naar haar oude leven. En dat wil ze wel, of toch niet meer?”

Na het lezen van de samenvatting had ik een liefdesverhaal verwacht, de beschrijving van de aantrekkingskracht tussen Emily en Alasdair. Een zomer aan zee is geen echt liefdesverhaal, het verhaal gaat meer over het ontdekken wie je bent, wat je leuk vindt om te doen, waar je gelukkig van wordt. Emily is verloskundige en houdt van haar baan, toch brengt dit ook verdriet met zich mee. Wanneer ze als kok gaat werken, komt ze erachter dat ze van nog meer dingen gelukkig wordt.

Ligt geluk puur in het werk dat je doet, of zijn de mensen met wie je het doet bijvoorbeeld ook bepalend. En is dat geluk? Hoe komt het dan dat als je nat bent door het bouwen van een dam met een jong meisje, voor een vuur zit met een kop thee in je hand, het moment volmaakt is?
Het is mooi hoe Katie Fforde, zonder opdringerig te zijn of zonder het er te dik boven op te leggen, je laat zien waar het in het leven nu echt om gaat. Ze doet dit op een manier die verscholen ligt achter de goedlopende zinnen, achter het voortkabbelen van het verhaal.

Voor sommige mensen zal dit boek dan ook wat saai overkomen. Er gebeuren niet veel spannende dingen in Een zomer aan zee. Er is geen heftige romance in te vinden, geen geplaag, er zijn geen echte ruzies of vervelende of onverwachte gebeurtenissen. Het leven vindt plaats, het leven wat grotendeels vaart op een rustige stroom en alleen heel af en toe in een wilde storm belandt.

8 Stars8 / 10 Een zomer aan zee van Katie Fforde is een verhaal wat in een rustig tempo wordt verteld en juist die eenvoud zorgt ervoor dat het een mooi verhaal is. Tegenwoordig wordt er van alles in een boek bijgehaald om het voor de lezer interessant genoeg te houden. Maar in dit verhaal gaat het over het uitvinden wat jou nu gelukkig maakt en dat zit juist in die eenvoud van de alledaagse dingen. Zelfs de liefde tussen Emily en Alasdair bevestigt dat, een krachtige liefde zonder dat daar heftige emotionele scenes voor nodig zijn.