Recensie kinderboek: De brieven van Mia, Astrid Sy

De brieven van Mia, Astrid Sy Rose Stories Oxfam NovibSoms kom je een boek tegen en dan weet je dat je hier wel aandacht aan moet geven. Rose Stories is een nieuwe uitgeverij uit Amsterdam, een naam die mij in mijn hart aanspreekt. Met De brieven van Mia brengen zij een uniek kinderboek uit, waarin de Tweede Wereldoorlog en vluchtelingen bespreekbaar worden gemaakt.

Met roots in Zweden, Finland, Senegal en Nederland weet Astrid Sy als geen ander hoe verschillend culturen kunnen zijn en hoe mensen in essentie toch op elkaar lijken. Ze is ervan overtuigd dat het delen van verhalen leidt tot meer begrip voor de ander, maar ook voor jezelf. Een verhaal is op zijn krachtigst wanneer het zowel een spiegel vormt waarin de lezer herkenning vindt, als een raam waardoor nieuwe werelden ontdekt worden. Astrid Sy (1987) is historicus en verhalenverteller. Ze is onder meer werkzaam bij Yad Vashem, de Anne Frank stichting, University of South Carolina en Bosch Film.

De brieven van Mia is het eerste boek wat Rose Stories van haar uitbrengt: “De brieven van Mia is een spannend en ontroerend verhaal over de Syrische Laila, een moedig meisje dat vluchtte voor de oorlog in Syrië. In Nederland ontmoet ze de norse meneer Cohen, een oude man die de Tweede Wereldoorlog meemaakte. Geheel onverwachts raken de twee bevriend. Samen ondernemen zij een spannende zoektocht naar het verhaal van de Joodse Mia, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in verzet kwam tegen de nazi’s.”

De brieven van Mia is een kinderboek, hoewel het onderwerp dat zeker niet is. Toch krijgt Astrid Sy het voor elkaar om het boek toegankelijk te maken voor kinderen. Laila komt zelf niet uit Nederland en begrijpt niet alle woorden meteen. Op deze manier komen woorden zoals deporteren, het verzet, onderduiken aan bod en worden ze op een simpele manier uitgelegd, zonder dat het af doet aan het verhaal. De zinnen zijn kort en makkelijk te lezen. Het verhaal zorgt ervoor dat je wil blijven lezen, het neemt je mee op avontuur. Wat betekende het laatste briefje van Mia?

Toch is het verhaal in De brieven van Mia erg indrukwekkend, zelfs voor mij als volwassen persoon nog. De vooroordelen die er over mensen en bevolkingsgroepen bestaan komen allemaal ter sprake en het is confronterend om te lezen dat we in deze tijd nog in bepaalde denkpatronen vast blijken te zitten. Dit boek zou dan ook verplichte leesstof in de brugklas moeten zijn. Ik denk dat dit veel meer indruk zal maken dan de standaard leeslijst die nog steeds wordt gebruikt. Het lijkt mij bovendien een goed begin om het gesprek met jongeren te openen.

In het boek staan de brieven van Mia, deze vormen het kernpunt van het verhaal. Ik had het zelf leuker gevonden als deze brieven een ander design hadden gekregen, misschien als echte handgeschreven brieven bijvoorbeeld. Dit zou het nog meer een echt kinderboek maken, zij zien namelijk graag variatie in het boek.

De brieven van Mia is een speciaal kinderboek, eentje die verplicht op iedere school aanwezig zou moeten zijn. Het is een bijzonder verhaal doordat de Tweede Wereldoorlog met de hedendaagse opvattingen en problemen wordt gecombineerd. Het raakt je, ontroert je, laat je nadenken over je eigen denkbeelden en het heeft mij laten beseffen dat vrijheid een kostbaar iets is. Net zoals respect, het accepteren van elkaar verschillen en het vinden van elkaar. Ga dus mee met Laila en meneer Cohen!