Recensie: De Bakkersdochter, Sarah McCoy

9200000002599643Op de middelbare school kwam ik precies in de Tweede Fase terecht, dit hield in dat het onderwijs veranderde. Vanaf toen had je geen zes vakken meer waar je examen in moest doen, maar waren dat er een heleboel meer. Omdat ik in het allereerste jaar van deze onderwijsvernieuwingen zat, was nog niet alles helemaal uitgedacht en in redelijke mate afgewogen. Hierdoor had ik veertien vakken en moest ik een profielwerkstuk maken. Dit hield in dat ik twee vakken moest kiezen die ik interessant vond en daar een onderwerp aan moest verbinden. Ik was het hoofd van de schoolkrant en altijd bezig met schrijven, het vak Nederlands was dus zo gekozen. Bovendien heb ik altijd een voorliefde voor geschiedenis gehad. Dit bleek perfect te combineren te zijn en heb ik een werkstuk over de historische roman geschreven. Sindsdien is mijn liefde voor dit genre geboren. Een tijd lang heb ik dit opzij geschoven en alleen maar luchtigere boeken gelezen. Op social media kwam ik op het boek Bakkersdochter van Sarah McCoy en ik wist meteen weer waarom dit genre zo ontzettend mooi is om te lezen.

Sarah McCoy is een dochter van een leger officier en is op tweejarige leeftijd naar Duitsland verhuisd. Omdat haar vader steeds ergens anders gestationeerd werd, moesten ze steeds verhuizen en bleef ze nooit langer dan twee jaar op dezelfde plek. Op haar veertiende kwamen ze in Virginia te wonen en daar bleven ze. Haar liefde voor reizen en de verschillende culturen heeft een groot effect gehad op haar leven en op haar schrijven.
Ze schreef haar eerste boek voor haar ouders, een vol tulpen getekende kaft en op de volgende bladzijde stond “I love you”. Sindsdien is ze continu met schrijven bezig geweest, in dagboeken, werkstukken, fictie verhalen, schoolkrant artikelen, gedichten, recensies, als ze maar kon schrijven. Uiteindelijk heeft ze een master behaald in Journalistiek en Public Relations. Ze wilde perse over mensen gaan schrijven, totdat ze kreeg te horen dat ze nauwelijks iets zou gaan verdienen als een reporter. Omdat ze haar studie moest terug betalen is ze in het bedrijfsleven gedoken. Ze kon daar haar hart en ziel niet in kwijt, dus schreef ze ‘s nachts haar eigen verhalen. Op een gegeven moment had Sarah er genoeg van en nam ontslag en verhuisde naar Virginia terug. Daar volgde ze een lesprogramma op de universiteit en schreef haar eerste boek The time it snowed in Puerto Rico.
Hoe ze uiteindelijk in Texas terecht is gekomen? Haar man zat op de universiteit in Virginia met een legerbeurs en werd na het behalen van zijn diploma naar een basis in Texas verzonden. Ondanks het feit dat Sarah er vaak door dagenlang schrijven afschuwelijk uit ziet, vindt hij haar nog steeds heel erg mooi.

De Bakkersdochter gaat over Elsie die in Duitsland geboren is. “Duitsland, 1945. De ergste terreur en wanhoop van de oorlog zijn tot nu toe voorbij gegaan aan de jonge Elsie Schmidt en haar familie. Ze worden beschermt door een hooggeplaatste Nazi die met Elsie wil trouwen. Maar als er in de nacht van Kerstavond een ontsnapt joods jongetje op de stoep van de bakkerij staat, weet Elsie dat ze alles wat ze liefheeft in gevaar brengt als ze de deur voor hem opent.
Zestig jaar later, in El Paso, Texas, wordt journaliste Reba Adams er op uitgestuurd om een feel-good kerststuk te schrijven voor het plaatselijke blad. Reba is al jaren op de vlucht voor de herinneringen aan haar turbulente jeugd, maar ze is al lang genoeg in El Paso om er een full-time baan en een verloofde te vinden.
Reba’s opdracht brengt haar naar een oude bakkerij aan de andere kant van de stad. Het interview zou hooguit een paar uur in beslag moeten nemen, maar de eigenaresse van Elsie’s Bakkerij laat zich niet makkelijk interviewen en Reba voelt zich genoodzaakt om keer op keer naar de bakkerij terug te keren. Voor Elsie zijn Reba’s vragen zijn een nare herinnering aan een donker verleden: haar leven in Duitsland tijdens die laatste sombere jaren van de Tweede Wereldoorlog. Maar als de levens van Elsie en Reba steeds meer met elkaar verweven raken, worden ze gedwongen om de ongemakkelijke waarheden uit het verleden onder ogen te zien en de moed te vinden om te vergeven.”

Het is allereerst een geweldig mooi boek om te lezen! Echt, ik heb van de eerste tot de laatste bladzijde genoten van dit boek. Dit is een boek die ik in mijn kast wil hebben staan. Daarnaast vind ik het erg bijzonder om in dit boek de kant van de Duitsers te lezen. Over de Tweede Wereldoorlog zijn al ontzettend veel boeken geschreven en vaak komen de Joden aan het woord, de mensen die onderdrukt zijn, in concentratiekampen hebben gezeten en ontzettend geleden hebben. Je kunt ook bijna niet geloven dat er Duitse gezinnen zijn die hebben geleden, doordat ze zo achter Hitler en zijn opvattingen stonden. Ik denk dat mensen in die tijd niet door hadden wat er precies speelde. Dat is nu niet meer denkbaar door de media en de manier waarop en hoe snel nieuws verspreidt. In de tijd van de Tweede Wereldoorlog bereikte niet al het nieuws iedereen, zeker niet de mensen die achteraf in kleine dorpjes woonden. Ik geloof echt dat heel veel mensen pas achteraf door hadden wat er precies gebeurd was, wat er in hun eigen land allemaal heeft afgespeeld.
be 1Dat een schrijfster dit voor elkaar krijgt, vind ik erg knap. Bovendien heeft ze dit in een pakkend verhaal verstopt, waar ze het heden ook bij haalt. Een aanrader voor iedereen, of je nu meer over de Tweede Wereldoorlog wilt lezen of alleen het levensverhaal van een persoon wil horen.