Recensie: Man o Man, Marcha de Groof

9200000027239721Wat is het heerlijk om te lezen. Om voor een paar uur in een andere wereld te duiken, om je eigen problemen even te vergeten en te lachen om die van een ander. Iedere week lees ik minimaal een boek, dit zorgt er voor dat het een flinke uitgavenpost is. Sommige boeken blijven dus op mijn nog te lezen lijstje staan, vaak totdat ik ze bij de bibliotheek kan lenen. Laatst vertelde een vriendin dat ik een boek online kan reserveren. Je betaalt dan 1 euro, maar je hoeft niet te wachten tot het eindelijk niet meer uitgeleend is. Ideaal! Zo heb ik Man o Man het debuut boek van Marcha de Groof kunnen lezen.

Marcha de Groof is vierentwintig jaar. Na het behalen van haar havo diploma, sloeg de twijfel toe. Uiteindelijk werd het Pedagogiek, maar de schrijfkriebels verdwenen niet. Ze is geboren en getogen in Maastricht en woont nog steeds in Limburg. Vandaar dat ze zich een jaar zonder Carnaval niet kan voorstellen. Maar ze lust geen taart of gebak, zelfs geen vlaai. Schrijven doet ze overal: in de bank, aan de keukentafel, in bed of op het balkon. Als ze onderweg is en ze krijgt een idee, dan schrijft ze het op in een notitieboekje. Er is een periode geweest waarin ze schapenherder wilde worden…

Man o Man gaat over Sara. “Eerst gaat haar relatie uit omdat ze haar vriend in bed aantreft met een ander, dan ontmoet ze tijdens het uitgaan een leuke man die hartstikke bezet blijkt te zijn. Of toch niet? Door dit alles heen maken haar zus en zwager Sara het leven meer dan zuur en haalt haar manager het bloed onder Sara’s nagels vandaan. Haar excentrieke vriendin Lea en lieve buurvrouw Tilly helpen Sara om er het beste van te maken. Al hebben ze daar nogal onorthodoxe methodes voor.”

be 3Marcha de Groof heeft een fijne schrijfstijl en schrijft alsof ze al jaren boeken schrijft. Het verhaal zit goed in elkaar, je krijgt een goed beeld van de personages en ze schrijft met veel humor. Door de excentrieke vrienden en hobby’s die er voorbij komen, wordt het verhaal geen moment saai. Marcha schrijft met veel details, zodat je een kleurrijk beeld voor je hebt, waar je vaak hard om moet lachen. Ze heeft veel humor en krijgt het voor elkaar om een carrière als prof midgetgolfer te verzinnen of Lea een obsessie voor baby’s te laten hebben.

Uiteindelijk leert Sara dat het volgen van je hart het belangrijkste is, zowel in de liefde als in je carrière. Ik denk niet dat het voor iedereen is weggelegd, of zo eenvoudig bereikt wordt. Misschien miste ik dat in dit boek, wat diepgang. Al denk ik niet dat veel diepgang bij dit genre hoort. En Man o Man is een perfecte chicklit voor regenachtige dagen, zonovergoten strand dagen of gewoon omdat je zin hebt om te lezen. Het is een heerlijk boek!