Recensie: Laat me jou zijn, Petra Kruijt

9200000030321445Een tijdje geleden kreeg ik de preview van Laat me jou zijn thuis gestuurd, samen met een spiegeltje. Dat is een hele leuke actie om een van de eerste te zijn die het boek mag lezen, maar als het boek na veertig bladzijdes stopt, dan is dat helemaal niet leuk kan ik je zeggen! De preview was precies lang genoeg met iedere zus kort kennis te maken en mij enthousiast te maken. In de kerstvakantie had ik de rust om lekker te gaan lezen en het boek van Petra Kruijt dit keer helemaal uit te lezen.

Petra Kruijt is 27 jaar en voltooide de School voor Journalistiek in Utrecht in 2008. Ze werkte daarna eerst zes maanden als tekstschrijver en ging in februari 2009 verder als freelance journalist, copywriter en (eind)redacteur. Tevens is ze chicklitauteur met inmiddels vijf gepubliceerde romans en diverse korte verhalen op haar naam. Petra houdt van schrijven: boeken, verhalen, blogjes. Ze houdt van alles wat journalistiek behelst: research doen, interviewen en op plaatsen komen waar niemand anders komt zodat ze hun ogen en oren kan zijn. Maar ook van het redigeren van taalfouten: het liefst zou ze zich er niet aan willen storen, maar dat is voor haar onmogelijk. Daarom doet ze met veel plezier allerlei redactie- en correctieklussen. Petra heeft ontdekt dat ze ook inhoudelijk veel kan bijdragen aan boeken en artikelen, en dat ze daar nog meer voldoening uit haalt. Haar nieuwste boek is Laat me jou zijn en is in november 2014 verschenen bij uitgeverij Zomer & Keuning.

“Laat me. Dat is alles wat Susan nog wil. Ze heeft een goede (maar erg drukke) baan, een relatie met een man die stappen wil zetten waar zij nog niet aan toe is, en vooral een enorme vrijheidsdrang. Daar geeft ze gehoor aan door naar de andere kant van de wereld te verhuizen, naar San Francisco.
Jou zijn. Lisan staat altijd al in Susans schaduw. Wat ze ook probeert, ze wordt nooit zo succesvol als haar vier jaar oudere zus. Totdat Susan vertrekt en er een gat ontstaat. Lisan springt daarin en neemt langzaam haar hele leven over.”

Laat me jou zijn wordt als een echte chicklit gepromoot en dat vind ik dit boek niet. Een chicklit is vaak wat oppervlakkig, verliefd worden en het spel tussen de man en vrouw staat vrijwel altijd centraal. In dit boek is dat juist niet het geval en dat is voor mij een meerwaarde. Petra Kruijt gaat in op wat de personages motiveert, wat de gedachtegang is achter hun beslissingen. Het is daarom meer een roman, met de humor en sterke vrouwen als basis.

Het boek is opgebouwd uit steeds een hoofdstuk waar of Susan of Lisan de hoofdrol in speelt. Het mooie aan deze manier van vertellen is dat duidelijk wordt dat de zussen in ieder opzicht tegenovergesteld van elkaar zijn. Wat Susan vervelend vond aan haar leven en wat voor haar keuzes waren waar ze niet onderuit kon, daar ziet Lisan overal een uitdaging in. Lisan staat veel luchtiger in het leven en is eerlijk naar zichzelf en anderen toe, waardoor ze de personen om haar heen inpakt. Maar ook Susan merkt dat hoe meer ze zichzelf is en alles los kan laten, hoe meer ze de rust vindt waar ze naar op zoek is. Alles wat Susan veroordeelt, alle personen die zij beoordeelt, daar vindt Lisan iets goeds in. Het laat jou hierdoor als lezer zien hoe makkelijk de rol van Susan is, maar wat voor moois het opbrengt als je Lisan haar benadering pakt. Dat is ook de les, denk ik, die Susan leert terwijl ze in San Francisco is. Daar staat ze wel open voor iedereen die op haar pad komt en sluit zo de mooiste vriendschappen.

(8 / 10) Laat me jou zijn is een heerlijk boek om te lezen. Het staat vol met humor, ik heb zo moeten lachen om Lisan en haar Starbucks bekers. Het laat je nadenken. Het neemt je mee op avontuur. Het is soms een beetje romantisch. Je wilt constant verder lezen en als het uit is, heb je het idee dat het verhaal pas net begint. Kortom, het is een boek wat je aan je leeslijst toe kunt voegen. En laten we hopen dat in dit genre nog veel meer boeken zullen verschijnen!