Recensie: Annie (2014)

183580Mensen vinden het altijd raar dat ik het zo leuk vind om te strijken. Ik vind het heerlijk rustgevend en heb dan de tijd om een film te kijken die niet geweldig is, maar waar ik wel benieuwd naar ben. Een voorbeeld van zo’n film is Annie.

Annie is een moderne versie van de geliefde musical klassieker. Annie wordt gespeeld door Quvenzhané Wallis, Cameron Diaz speelt Miss Hannigan en de rijke politicus wordt gespeeld door Jamie Foxx.
“Het verhaal gaat over Annie, die door haar ouders achter is gelaten toen ze een baby was met de belofte haar ooit weer op te halen. In de tussentijd heeft ze een zwaar bestaan bij haar gemene pleegmoeder Miss Hannigan. Alles verandert wanneer de rijke politicus Will Stacks – op aanraden van zijn briljante assistente Grace (Rose Byrne) en zijn campagne-adviseur Guy (Bobby Cannavale) – Annie onder zijn hoede neemt. Stacks hoopt hierdoor stemmen te winnen en verkozen te worden tot burgemeester van New York. Hij ziet zichzelf als Annie’s reddende engel. Of is het tegenovergestelde het geval en redt Annie de serieuze politicus met haar ontwapenende karakter en positieve kijk ANNIE-ORPHANSop het leven?
De film is geregisseerd door Will Gluck en geproduceerd door James Lassiter, Will Smith, Jada Pinkett Smith, Shawn ‘Jay Z’ Carter, Laurence ‘Jay’ Brown, en Tyran ‘Ty Ty’ Smith. Het scenario is geschreven door Will Gluck en Aline Brosh McKenna, gebaseerd op het boek van Thomas Meehan.

Zoals ik al zei is Annie een perfecte film om te kijken tijdens het strijken. Ik was erg benieuwd naar deze versie, ik ben opgegroeid met het origineel en ik heb die film ontzettend vaak als kind gezien. Ik vond de weesmeisjes met hun zwabbers en liedjes heerlijk. Het einde was zo ontzettend spannend dat ik altijd helemaal omhoog gekropen op mijn stoel zat. En de scene met president Roosevelt was ontroerend.

Irs_560x415-131116113234-1024.Cameron-Diaz-Annie-Dustbin.jl.111613_copyn eerste instantie is het wennen dat Annie geen rood krullend haar heeft, maar een getint meisje is. Cameron Diaz als Miss Hannigan is ook even omschakelen. Ik ken vooral films waar zij een lieve onschuldige-ik heb-het-beste-met-de-wereld-voor vrouw speelt. Miss Hannigan komt dan ook wat onnatuurlijk over en op het einde van de film blijkt ze ook nog eens in de rol te passen waar ik haar van ken.

7 out of 10 stars (7 / 10) De liedjes zijn gemoderniseerd met eenzelfde beat onder ieder nummer. Bij het eerste nummer vond ik dat wel leuk, na vier nummers was dit wat minder. Toch blijven het liedjes die je herkent, er blijven scene’s in de film zitten die je herkent en het verhaal blijft ook hetzelfde. Alles is alleen in een nannie-2014ieuw moderner jasje gestoken. Het huis van Will Stacks is bijvoorbeeld voorzien van ieder technisch snufje waar je maar aan kunt denken. Het mooie van de film blijft dat Will erachter komt dat liefde niet in dat mooie huis zit, en ook niet in zijn carriere of in al het geld. Een beetje cliche, maar dat is Annie natuurlijk ook. Een leuke remake, maar het origineel heeft voor mij een meer nostalgische waarde.