Recensie: Juffrouw Holle, Karima O’Flynn & Fleur Brockhus

9200000021947519Vooral met het winterse weer buiten vind ik het heerlijk om in de wondere wereld van een boek te duiken. Ik heb een keer een film gezien, About Time, en daarna zei de vader van de jongen dat het fijnste was aan tijdreizen dat hij zo alle boeken kon lezen. Er zijn zoveel mooie boeken geschreven en ik geniet iedere keer weer van de wereld waar ik naar toe genomen word. Zodra ik het boek open sla stap ik letterlijk in het verhaal en beleef ik alle avonturen met de personages.

Al een tijdje staat Juffrouw Holle op mijn lijstje. Juffrouw Holle is geschreven door Fleur Brockhus en Karima O’Flynn, twee verschillende persoonlijkheden die elkaar tijdens de rechtenstudie vonden en een hechte vriendschap vormden. Beiden gingen ze aan de slag bij een groot internationaal advocatenkantoor. Daar raakte Fleur geïnspireerd tot het schrijven van haar debuutroman De Urenfabriek. Karima startte met twee anderen Zo Zuidas, een insiderblog over het leven op de Zuidas en schreef onder de naam Zo Zuidas twee boekklein-1-300x237en, Overwerk en Achterklap op de Amsterdamse Zuidas, en een roman Project Dromenland. Fleur woont tegenwoordig in Dubai en Karima in Londen. Samen hebben ze de spiegel torens van de Zuidas verlaten om in de magische wereld van Juffrouw Holle te stappen. Ze delen een liefde voor de verhalen van de gebroeders Grimm en de boeken van Roald Dahl. Dit boek is het resultaat van hun vriendschap.

Juffrouw Holle is een sprookje voor de moderne vrouw. “Er waren eens twee jonge vrouwen. Olivia, partyprinses en ambitieuze journaliste, zit weg te kwijnen op de redactie van de Borduurbode. De perfectionistische Rikka ziet het leven als een lijst met taken die ze moet afvinken. Olivia en Rikka moeten zien overeind te blijven tussen onvolwassen vriendjes, gebrekkige carrièrekansen, en de constante druk om te voldoen aan een ideaalbeeld. Tegen wil en dank belanden ze op de boerderij van de mystieke Juffrouw Holle. Haar regime van rust, reinheid en regelmaat is precies wat de jonge vrouwen nodig hebben. Op de boerderij worden de kussens eens flink opgeschud tot de veren in het rond dansen.”

Het boek sprak mij vooral aan vanwege het woord sprookje. Als klein kind was ik dol op sprookjes, ik heb alle sprookjes duizenden keren gelezen en ook alle Disney films tot in den treure gekeken. Sprookjes hebben iets magisch, ze nemen je mee naar een wereld waar alles mogelijk is. Waar je alles kunt zijn wat je maar wilt zijn, waar je van een straatjochie het tot prins kan schoppen. Waar je met draken kunt vechten. Waar je op een bal kunt dansen. En waar altijd alles goed komt, hoe erg alles ook is, uiteindelijk leeft iedereen nog lang en gelukkig.

Dit boek heeft ook zeker iets weg van een sprookje. Er gebeuren magische dingen, die niet te verklaren zijn. Waar je niet over na moet denken, waar je gewoon in moet mee gaan en het over je heen moet laten komen. En toch staat het boek meer bij de realiteit dan we zouden willen denken. Zowel Olivia en Rikka hebben moeite om hun plaatsje in de maatschappij te vinden. Ze zijn beide perfectionistisch en onzeker. Door Juffrouw Holle krijgen ze de handvatten om weer grip te krijgen op hun leven. Handvatten die iedereen kan gebruiken en waar iedereen iets aan heeft in zijn leven.

Untitled3

Juffrouw Holle is een verhaal over twee meiden die een wondere wereld in stappen. De personages zijn goed beschreven en uitgewerkt. Ik heb vooral precies een beeld van Rikka, Roestige Rikka. Maar ook de omgeving komt steeds meer tot leven. De boerderij, het gekke plaatsje Alpania, de buurtbewoners, ik zag het allemaal helemaal voor mij. De schrijfsters hebben over alles goed nagedacht, wat je bijvoorbeeld ziet in de kleine details, zoals de patronen op de overalls die veranderen. Ieder aspect in het verhaal komt terug of heeft een diepere betekenis. De kussens opschudden en het rommelen in Olivia’s hoofd zijn bovendien prachtig gevonden uitdrukkingen. Het boek leest als een trein en verveelt geen moment, want net als je denkt dat je door hebt waar ze zijn en hoe het verhaal loopt, gebeurt er iets waardoor alles weer verandert, wordt opgeschud.

‘We leven niet in een maakbare wereld, al lijkt dat wel zo. Ja, je kunt een hoop bereiken en er is tegenwoordig veel om uit te kiezen. Dat leidt bij sommige mensen tot keuzestress, burn-out of depressie. Vergeet niet dat het leven niet te plannen valt, het is een groot avontuur dat alle kanten op kan gaan. Een prachtig cadeau. Dat realiseren we ons vaak helaas pas als het bijna voorbij is.’

8 out of 10 stars (8 / 10)   Het boek staat vol waardevolle levenslessen, recepten, oefeningen en het laat je soms de andere zijde bekijken. Juffrouw Holle is een prachtig boek, wat je laat zien dat de kracht van binnenuit komt, vanuit jezelf. Soms is het alleen nodig om daar herinnerd aan te worden. De tips van Juffrouw Holle helpen je hier bij. Neem een keer diep adem, pak je rust en lees dit heerlijke boek!