Recensie: Fifty Shades of Grey

Fifty Shades of Grey Movie 2015Volgens mij ben ik een van de weinige mensen die Vijftig Tinten Grijs als een romantisch verhaal heeft gelezen. In mijn recensie over de boeken leg ik uit waarom dat voor mij zo is. Ik ben daarom erg nieuwsgierig geweest naar de film, zou de seks de overhand krijgen of zou het toch meer een liefdesverhaal worden?
Van uitgeverij Prometheus kreeg ik het boek Vijftig Tinten Grijs filmeditie en twee kaartjes voor de film. Heel veel dank hiervoor! Soms is dat net het geluksmomentje wat je wel kunt gebruiken.

Fifty Shades of Grey is een Amerikaanse erotische film, geregisseerd door Sam Taylor-Johnson. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van E.L. James. De film ging wereldwijd in (voor)première op 12 februari. De speciale Lady’s Night bij Pathe trok al meer dan 30.000 bezoekers. Sinds de eerste uitgave is de Fifty Shades trilogie in 52 verschillende talen vertaald en zijn er wereldwijd meer dan 90 miljoen boeken verkocht. Het is één van de best verkochte boekenreeksen ooit.

Literatuurstudente Anastasia Steele (Dakota Johnson) interviewt de 27-jarige zakenman en multimiljonair Christian Grey (Jamie Dornan) voor het universiteitsblad. Tijdens het interview zijn zowel Anastasia als Christian onder de indruk van elkaar. Christian kan Anastasia niet uit zijn gedachten krijgen en zoekt haar op haar werk op. Tijdens een avond uit belt Anastasia Christian in een dronken bui op. Dit is het begin van hun relatie. Een relatie die anders is dan de gemiddelde relatie. Het wordt voor Anastasia een ontdekkingstocht, en zeker ook een op seksueel gebied.

In de dagen voordat Fifty Shades of Grey in de bioscoop zou verschijnen, kwamen er steeds meer beelden vrij. In een van deze scène’s zie je bijvoorbeeld het interview van Anastasia. Wat mij meteen opviel was de humor, het uitdagende spel van Anastasia, zowel bedoeld als onbedoeld. Vol verwachting nam ik plaats in een volle zaal, waar zelfs een paar mannen te vinden waren.

heres-the-first-trailer-for-fifty-shades-of-grey-that-was-too-racy-to-show-on-tvHet klopt inderdaad dat de eerste seksscène pas na bijna een uur film verschijnt. Ze hebben de tijd genomen om je kennis te laten maken met de spelers. Het sterke acteerspel van Dakota Johnson valt hierbij op, zij draagt de film. Ze zet haar karakter als een vrouw neer die aan het zoeken is naar wat liefde nu eigenlijk is en wat je daar voor over hebt. Christian Grey vind ik persoonlijk minder goed gecast, ik had een wat meer mysterieuze, donkere man verwacht. Hij is in de film lief, romantisch en heel rustig. De daadkrachtige man die weet wat hij wil en daar ook voor zorgt dat hij dat krijgt, ontbreekt hierbij.

Ik zat met twee vriendinnen in de bioscoop die de boeken niet gelezen hadden. Bepaalde dingen kregen zij hierdoor minder goed mee. Het telefoontje dat Christian krijgt, speelt een grote rol in het boek, maar in de film krijg je hier nauwelijks iets van mee. De familie van Christian leer je nauwelijks kennen. Hoe Anastasia opeens in dure, chique kleren loopt, wordt niet uitgelegd. Of dat ze opeens in de eerste klas terug vliegt. De film slaat heel veel scène’s over, of geeft alleen het resultaat weer. Op zich is dit niet hinderlijk voor het verhaal, maar ik denk dat je hierdoor soms wel wat van het verhaal mist. Mijn vriendinnen konden het verhaal volgen, maar misten hier en daar wat uitwerking.

Fifty-Shades-Grey-Movie-Pictures-From-SetDe muziek is heel goed gekozen, de nummers van Beyoncé zijn geweldig veranderd voor de film. Je kunt zien dat Fifty Shades of Grey een groot budget heeft gehad. Want hoewel de regisseur nog tamelijk onbekend is, heeft hij mooie beelden gemaakt. Film technisch zit het gewoon goed in elkaar, met vertragingen, close-ups, gebruik van de muziek. Zelfs de seksscène’s zijn heel mooi in beeld gebracht. Het bijten op de lip wordt alleen net iets te vaak herhaald…

Wat ik mooi vond om te zien in de film Fifty Shades of Grey en in de boeken miste, is dat je nu heel goed kon zien hoe ze verliefd op elkaar worden. Je ziet ze per blik en moment meer voor elkaar vallen. In het boek begreep ik ook absoluut niet waarom Anastasia zo ver wilde gaan, waarom ze heel dat contract en alles wat hij wilde voor lief nam, waarom ze zo ver ging. In de film wordt dit contract veel minder serieus gemaakt. Juist de absurditeit ervan komt naar voren. Ik begrijp heel goed waarom Anastasia steeds weer verder de grens opzoekt, ze wil Christian gewoon begrijpen. Ze wil weten waarom hij zo in elkaar zit, waar een gedachtegang vandaan komt, wat hij heeft gemaakt tot de persoon wie hij nu is. Ze gaat hier heel ver in en ik snap dat wel. Als je voor iemand valt, dan heb je daar geen controle over. Emoties, verliefd worden, iemand in je hart sluiten, dat leeft allemaal hun eigen leven. Het enige wat je kunt doen om daar grip op te krijgen is om de puzzelstukjes in te vullen. Een van de stukjes die voor haar ontbreekt, is waarom Christian haar wil straffen. Waarom het zo belangrijk is om haar pijn te doen.

2037512_59506_Still_2_s-high   rs_560x368-140911090944-1024-fifty-shades-of-grey.ls.91114_copy

Het einde is abrupt en dat klopt ook enigszins wel. Anastasia vindt het ontbrekende puzzelstukje, en dat kan ze niet plaatsen. In sommige situaties is het zwart of wit. Je kunt heel ver gaan in het inleven en begrip op brengen. Maar op een gegeven moment besef je dat jij nog altijd zelf het belangrijkste bent. Juist een sterke vrouw zoekt de grens op en kiest dan uiteindelijk wel voor zichzelf. Ik vind het mooi dat het daar eindigt. Alle gesprekken over contracten, over welke seks je met elkaar hebt, over controle, het doet er uiteindelijk niet toe. Het gaat om liefde.

Fifty_Shades_of_Grey_19 out of 10 stars (9 / 10)   Fifty Shades of Grey is voor mij een heerlijke romantische film, die ik zeker thuis nog een keer wil zien. Ik kijk dan ook uit naar deel 2 en 3. Ik ben blij dat er voor deze benadering is gekozen. De seks hoorde bij deze film, zoals seks bij iedere relatie hoort. Ik ben er zelf nog steeds van overtuigd dat je daarin een eigen zoektocht hebt, wat bij jou past en wat jij fijn vindt. Voor de een is dat standaard in bed, voor de ander is dat aan boeien vastgeketend en slaan met een zweep. Dat je deze ontdekkingstocht zelf kunt maken door een film zoals deze, dat moet alleen maar toegejuicht worden vind ik!