Recensie: Opstaan, Jackie van Laren

Opstaan Jackie van LarenJackie van Laren is een bekende naam in uitgeversland, ze is een soort goeroe als het gaat om de online presentatie van boeken. Ze heeft een uitgesproken mening over het categoriseren van boeken. Natuurlijk ken ik haar naam ook en de Q-serie heb ik met veel plezier gelezen. Opstaan is het vervolg op Vallen en ik ben erg benieuwd hoe ze het verhaal verder heeft laten gaan.

Jackie van Laren is de schrijfnaam van Jacqueline Remmers, (Amsterdam, 1968). Ze heeft twee grote passies in haar leven: muziek en verhalen. Al op jonge leeftijd schreef ze voor haar eigen plezier zowel fictie als poëzie en muziek. Ze is Nederlands en Engels gaan studeren en tussendoor volgde er een nachtelijk bestaan op de poppodia van Nederland. Tegenwoordig werkt Jackie van Laren als online marketing professional bij VBK Uitgevers, waar ze uren online doorbrengt. Met de Q-serie maakte ze haar debuut als schrijfster.

In Opstaan zijn Anne en Rory weer uit elkaar: “Anne Millers hart is gebroken. Na een stormachtig jaar met haar grote liefde, de wereldberoemde rockster Rory Maquary, is hun relatie gestrand. Nadat ze uitgehuild was, heeft ze zich herpakt en nu leidt ze een rustig, teruggetrokken leven op St. Mary’s, waar ze samen met een vriendin een restaurantje runt. Rory snapt nog altijd niet waarom het misging, en wil niets liever dan haar vinden en het goedmaken. Maar Anne heeft alle contact met hem voorgoed verbroken en wil niet gevonden worden. Tot Rory de flamboyante tv-kok Woz leert kennen, met wie hij dikke maatjes wordt. Woz nodigt hem uit om een keer langs te komen op zijn nieuwste kooklocatie, een restaurantje van twee vrouwen op St. Mary’s.”

De eerdere boeken van Jackie van Laren staan bekend om de spanning tussen de hoofdpersonen, het snelle tempo waarin het verhaal wordt verteld en het hoge verslind gehalte. In Opstaan vond ik dit juist wat tegenvallen eerlijk gezegd. Ik had mij verheugd op weer een heerlijke verhaal wat ik onmogelijk weg zou kunnen leggen en ik heb er langer over gedaan om het boek uit te lezen.

Het verhaal in Opstaan kabbelt wat meer voort, vooral in het begin van het boek. Er gebeurt nog steeds heel veel in het verhaal, het is ook zeker niet saai. Maar ik denk dat ik een beetje de verbindingen ertussen miste. Je leest steeds een hoofdstuk vanuit Anne en dan weer vanuit Rory. Vooral in het begin van het boek zijn het twee aparte verhaallijnen en kom je net in het verhaal van Anne, wordt je meegesleept naar het verhaal van Rory. Hierdoor vond ik het zelf lastiger om grip te krijgen op het verhaal en het mij te laten pakken. Gelukkig maakte het einde veel goed.

Jackie van Laren kan schrijven, ze heeft wederom een prachtig verhaal verzonnen en ze werkt personages mooi uit op een subtiele manier. Ze besteedt geen pagina’s lang aan uitgewerkte gedachten, maar zorgt er voor dat laag voor laag het verhaal steeds verder verteld wordt. Zo ontdek je als lezer ook steeds iets nieuws, valt er iedere keer een ander kwartje en voel je met de personages mee.

Opstaan is een los te lezen vervolg op Vallen en dat is ook zeker zo. Ik zou je wel aanraden om Vallen eerst te lezen, dat geeft toch net dat extra’s. Vallen is bovendien nu fijn geprijsd en zal in combinatie voor veel vakantie leesplezier zorgen!

8 out of 10 stars (8 / 10)  Opstaan is een fijne feelgood roman waar liefde, koken, muziek en een prachtig eiland gecombineerd worden. Je kunt in het hoofd van beide hoofdrolspelers kijken, waardoor de personages nog beter uitgewerkt zijn. Het verhaal start misschien wat rustig op, maar eindigt perfect!