Recensie: Nu even niet, Marian Keyes

Schrijver: Marian Keyes
Aantal pagina’s: 624
Verschijningsdatum: april 2018
Uitgever: Boekerij
Prijs: €11,99

Schrijver Marian Keyes:
Marian Keyes is geboren in 1963 en groeide op in Ierland. Door een leven lang een laag zelfvertrouwen te hebben, begon ze met drinken. Na een zelfmoordpoging belandde ze in een afkickkliniek. Sindsdien is ze nuchter gebleven. Ze begon zelf met schrijven van korte verhalen in 1993 en besloot na het verlaten van de afkickkliniek ze op te sturen naar een uitgever. Ze stuurde een brief erbij dat ze bezig was met een roman, ook al was dat niet waar. Marian Keyes schreef vier hoofdstukken en stuurde deze op. In 1995 verscheen het boek Watermeloen in Ierland. De vlotte schrijfstijl en de typische Ierse humor sprak alle leeftijdsgroepen aan. Nu wordt Marian in 33 landen uitgegeven en is ze een van de bekendste Ierse schrijfsters.

Samenvatting Nu even niet:
Amy’s man Hugh wil een pauze. Hij zegt dat hij niet bij haar weg wil; hij houdt nog steeds van haar. Hij wil alleen een pauze, van hun huwelijk, van hun kinderen, van hun leven samen. Hij wil zes maanden weg, helemaal weg, naar Zuidoost-Azië. En wat Amy er ook van vindt, hij moet en zal gaan. Een midlifecrisis? Zeker. En een pauze hoeft niet tot een breuk te leiden… Maar in zes maanden kan er veel gebeuren, aan beide kanten van de wereld. Als Hugh terugkomt, is hij dan nog dezelfde man? En is Amy nog dezelfde vrouw? Want, als híj een pauze neemt van zijn huwelijk, dan doet zíj dat ook.

Nu even niet van Marian Keyes is opgedeeld in drie delen, voor, tijdens en na. In het eerste gedeelte, voor, komen veel terugblikken. Soms naar zestien jaar geleden, soms naar zestien maanden geleden. Hierdoor leer je de geschiedenis van de personages beter kennen, maar het zorgde er ook voor dat ik minder goed in het verhaal kwam. Gelukkig telt het boek ruim 600 pagina’s, dus blijft er nog genoeg over.
Ik ben dan ook blij dat ik ben blijven doorlezen, want zodra Hugo weg was op reis, werd het verhaal voor mij interessanter. Ik vind het ook erg dapper dat ze thema’s als vreemdgaan en scheiden bespreekbaar kan maken en je er zelfs over na kan laten denken.
Marian Keyes beschrijft veel gebeurtenissen in Nu even niet die zo uit haar eigen ervaringen lijken te komen. Zoals de omgang met tieners. Bovendien hebben Amy en Hugh al een hele tijd samen een relatie, waar soms de sleur wat in is gekomen en waar ze elkaar weer terug moet vinden omdat de kinderen steeds meer hun eigen weg gaan. Dat beschrijft ze op een fijne en realistische manier.

Beoordeling Nu even niet:

8 out of 10 stars (8 / 10) Nu even niet van Marian Keyes is geen typisch romantisch verhaal, het gaat over elkaar weer terugvinden in de alledaagse liefde die uiteindelijk juist heel bijzonder is. Opgedeeld in drie delen is dit een fijn dik boek om bij weg te dromen, wat is liefde eigenlijk voor jou? En is alles wel altijd zo zwart-wit?