Recensie: Weerzien in Italië, Eva de Wit

Schrijver: Eva de Wit
Aantal pagina’s: 304
Verschijningsdatum: juli 2018
Uitgever: Zomer & Keuning
Prijs: €6,99

Schrijver Eva de Wit:
Eva de Wit debuteerde met haar roman Een huis in Frankrijk in 2015 en dat werd meteen een hit. Het boek speelt zich af in Frankrijk, een land waar ze dol op is. Daarna volgde in 2016 Een zomer in Frankrijk en in 2018 Weerzien in Italië. Eva de Wit is een pseudoniem, haar eigen naam is onbekend. De schrijfster woont en werkt in het midden van het land. Ze houdt van zon, zee en strand, gezellige terrasjes en mooie zuidelijke vergezichten. Zelf beschrijft ze zich in de volgende woorden: ‘Vrolijk, romantisch, zorgzaam, beetje gek en nieuwsgierig.’

Samenvatting Weerzien in Italië:
“Wat als je vader ineens niet je vader blijkt te zijn?” Nadat de moeder van Lucia en Dani is opgenomen in een verpleeghuis ontdekken de zussen dat ze het jarenlang niet zo nauw heeft genomen met de waarheid. Als een DNA-test uitwijst dat Dani en Lucia geen zussen maar halfzussen zijn, besluiten ze in de zomervakantie te vertrekken naar Italië om te ontdekken wie dan wel Lucia’s biologische vader is. Maar in plaats van antwoorden, komen er juist steeds meer raadsels en vragen over het verleden.

Weerzien in Italië speelt zich af in Italië, mijn favoriete land. Dus er was geen twijfel mogelijk dat dit boek mee moest op vakantie. Tijdens het lezen heb ik steeds het gevoel dat ik de trein net mis en er achterna aan het rennen ben. Iedere keer als ik bijna zover ben om op te springen, rijdt hij opeens sneller, waardoor ik er nog steeds achterna loop. Dit is jammer, want hierdoor zie ik niet hoe mooi het is tijdens de reis. Ik ben teveel bezig met inhalen.
Weerzien in Italië zit namelijk goed in elkaar. De verhaallijn klopt en de schrijfstijl is erg prettig. De gebeurtenissen volgen elkaar alleen te snel op, zonder perron om in te stappen en mee te gaan. Het verhaal begint bijvoorbeeld niet met het vinden van de foto, het begint meteen al met de reis naar Italië om de vader te zoeken. De chemie tussen de hoofdpersonen en de mannen loopt niet langzaam op, maar is er vanuit het niets. Zonder beschrijvingen, aanloopje of enige aanvulling. En daar mist voor mij het belangrijkste deel in Weerzien in Italië. Het verhaal heeft de potentie om geweldig te zijn, maar blijft nu een prettig zomers verhaal om even tussendoor te lezen. Wat is het zeker wel een fijn boek!

Beoordeling Weerzien in Italië:

8 out of 10 stars (8 / 10)  Weerzien in Italië van Eva de wit is een heerlijk zomers boek. De gebeurtenissen volgen elkaar in een heel rap tempo op, waardoor het soms iets te snel gaat. Het verhaal zit wel goed in elkaar en verveelt geen enkel moment!