Recensie: Een portret van Emily Price, Katherine Reay

Schrijver: Katherine Reay
Aantal pagina’s: 312
Verschijningsdatum: juli 2018
Uitgever: Uitgeverij Kok
Prijs: €9,99

Schrijver Katherine Reay:
Katherine Reay debuteerde met de roman ‘Geachte Mr. Knightley’. Ze is een groot fan van Jane Austen en haar tijdgenoten en laat zich hier graag door inspireren. Na een carrière als marketeer verhuisde ze veel met haar gezin. Inmiddels woont ze alweer een tijd in Chicago, waar ze zich steeds serieuzer wijdt aan het schrijven.

Samenvatting Een portret van Emily Price:
Emily Price houdt ervan om dingen op te knappen. Of het nu een beschadigde muurschildering is of het Italiaanse familierestaurant van haar nieuwe liefde Ben: Emily stort zich er met liefde op. Maar dan vraagt Ben haar ten huwelijk en vertrekt ze met hem naar Italië. Daar komt ze oog in oog te staan met haar kersverse schoonfamilie, bij wie zaken spelen die zich niet zo makkelijk laten repareren.

De eerste bladzijde van Een portret van Emily Price begint met een geweldige quote: “Alle vreugde herinnert ergens aan. Het is nooit een bezit, altijd een verlangen naar iets lang geleden, verder weg of ‘nog te gebeuren’.” Het verhaal komt daarna als een kabbelend beekje op gang. In de eerste honderd pagina’s leren Ben en Emily elkaar kennen, wat voor alle partijen een onverwacht zoet liefdesverhaal blijkt te zijn. We varen langs een oud Italiaans familierestaurant, komen verschillende kunst objecten tegen, dompelen ons onder in allerlei kennis over de kunstwereld en hebben kleine gesprekjes met de mensen die we onderweg tegenkomen.
Na dit rustige, maar ook heerlijke begin, komen we in Italië aan en begint het verhaal echt. Ik begrijp dat sommige mensen het verhaal teleurstellend hebben gevonden. Personages worden vluchtig aangeraakt, maar missen vaak wat diepgang. Ik vond dit zelf niet hinderlijk. Ik las Een portret van Emily Price dan ook door de ogen van Emily. Ik las wat zij dacht, wat zij belangrijk vond om over na te denken of wat zij aanschouwde. Dat vind ik juist op een mooie manier gedaan en beschreven. De titel past dan ook perfect bij het boek.

Beoordeling Een portret van Emily Price:

8 out of 10 stars (8 / 10)  Een portret van Emily Price van Katherine Reay is een fijn boek om bij weg te dromen. Je wandelt door het Italiaanse platteland, eet de heerlijkste pasta en brood gerechten, je voelt de passie tijdens de ruzies en je wordt overstroomd door liefde. Voor mij is dat een ideale combinatie!

Ps: Wil je dit boek ook graag lezen? Kijk dan even op Instagram komende week bij @ebella_books. Daar kun je dit boek namelijk winnen!