Recensie: Het beste voor iedereen, Erik Rozing

Verschijningsdatum: januari 2019
Uitgever: J.M. Meulenhoff
Prijs: Paperback €19,99
– ebook €12,99
Bol.com:

Schrijver Erik Rozing:

Erik Rozing studeerde geneeskunde en specialiseerde zich tot psychiater. Sinds een aantal jaar werkt hij als psychiater in Amsterdam en sinds kort bij PsyTrec, een instelling gespecialiseerd in ernstige PTSS. Hij richt zich bij zijn werk als psychiater op de behandeling van psychose, trauma en persoonlijkheidsstoornissen. Naast zijn werk als psychiater is hij bij Meulenhoff begin 2016 gedebuteerd met de roman De psychiater en het meisje. Het beste voor iedereen is zijn tweede roman.

Samenvatting Het beste voor iedereen:

Stella is een intelligente, levendige jonge vrouw met een scherp gevoel voor humor, maar ze heeft ook borderline en kan zich ondanks jaren van therapie niet losmaken van haar verleden. Op haar zevenentwintigste wendt ze zich tot de Einder, een organisatie die haar helpt om aan dodelijke medicijnen te komen. Daar ontmoet ze Milou, een jonge filmmaker die een documentaire wil maken over haar zelfverkozen dood. In de weken voor het geplande overlijden beweegt ze Stella ertoe haar verhaal te vertellen. Als haar verleden zich ontvouwt tot een steeds complexere werkelijkheid, zoekt Milou contact met Stella’s voormalige psychiater, die haar dood op het laatste moment nog wil voorkomen.

Quote:

‘Stella, waarom wil je niet verder?’

Er is geen verder, zei ze. Het enige dat ik nog heb.. ben ikzelf. Hoe langer ik leef, hoe minder er van mij overblijft.

Erik Rozing

Stella heeft besloten na 18 GGZ uitbehandeld te zijn en ze kiest voor zelfeuthanasie. Milou filmt haar de laatste weken. Stella is direct en confronterend. Over zichzelf, maar ook over iedereen die haar pad kruist. Met heel veel humor word je meegenomen in haar verhaal.

De quote komt pas uit het eerste hoofdstuk. Het is dan ook een heftig boek om te lezen, ondanks de humor blijft dat zo. Het beste voor iedereen heeft een verpletterende indruk bij mij achtergelaten. En niet zozeer door het onderwerp, zelfeuthanasie, maar door de manier waarop het verhaal verteld is. Dat zit even complex in elkaar, met vele lagen en facetten. Er is geen zwart of wit, er is geen waarheid, er is alleen wat is. En daar mag je zelf je eigen waarheid in creëren.

Voor mij is er ook veel herkenning in te lezen. Herkenning die mij tegelijkertijd laat huiveren.

Beoordeling Het beste voor iedereen:

(9.5 / 10) Lees dit boek lieve mensen. Echt.

Het beste voor iedereen van Erik Rozing neemt je mee een wereld in die of totaal onbekend is, en waar je na het dichtslaan van de laatste pagina wat begrip voor hebt gekregen. Of het neemt je mee naar bekende terreinen en mag je zelf uiteindelijk kiezen, is er nog hoop, of is dit wat het is….